5 jonge componisten

5 jonge componisten

Oostertrio heeft 5 jonge componisten ingeschakeld om bij de 5 haiku’s een mini-compositie te maken. Hieronder een kennismaking met hen.

Nico Maas studeerde in 2013 af aan het Conservatorium van Amsterdam met het hoofdvak jazz-gitaar, en daarnaast slagwerk en zang. Hij woont bij toerbeurt in Amsterdam en Keulen. Met zijn bijdrage voor de filmmuziekcompetitie van het Zurich Film Festival 2015 (The Control Master, Run Wrake) wordt hij genomineerd voor beste filmmuziek internationaal.

In 2017 wordt hij in de masteropleiding Composing for Film toegelaten en tijdens deze studie componeerde hij de muziek voor Klemvast (2018, Loïs Dols de Jong), Rustzoeker (2018, Max Baggerman), Un Chanteur (2019, Hannah van Tassel), El Muerto (2019, Loïs Dols de Jong) en Mania (2019, Edson da Conceicao).

Nico is actief in verschillende ensembles, schrijft en voert uit muziek met verschillende invloeden (pop, rock, jazz, country), en toert in Europa en Australië

Hij was in 2021 winnaar van ‘Best Original Score’ | Bucharest Shortcut Cinefest | voor Mania (Edson da Conceicao). In 2019 winnaar van ‘Keep an Eye Filmscore Award‘ | voor Un Chanteur Invisible (2019, Hannah van Tassel).

Tom Schipper (1994) is een bekroonde componist van muziek voor film en live optredens. Hij studeerde klassieke compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Tijdens zijn studie schreef hij werken voor symfonieorkest, blaasorkest, fanfare-orkest, slagwerkensemble, koor en verschillende andere kleinere ensembles. Verschillende van zijn werken zijn bekroond met prijzen, zoals de “Slide factory Composition Contest” en de “TROMP Percussion Composition Competition“. Na zijn afstuderen in 2016 vervolgde Tom zijn studie met een Master in Compositie voor Film in Amsterdam. In zijn laatste jaar schreef Tom muziek voor 4 verschillende korte films, waarvan er een werd opgenomen met een symfonieorkest. Deze score voor de animatiefilm “The Library of Things” werd bekroond met de allereerste “Keep an Eye filmscore Award” voor de beste muziek van zijn afstudeerjaar.

Al zijn hele leven is hij gefascineerd door verhalen. Een goed verteld verhaal kan volgens hem je precies op het goede moment raken of iets nieuws leren, motiveren, inspireren en kan mensen verbinden. Muziek kan hierin een verhaal op zichzelf zijn; een reis door verschillende momenten of emoties heen die de luisteraar kunnen raken. Maar het kan ook een ondersteunend element zijn in een groter geheel, waarin de muziek het verhaal kan versterken of voorzien van kanttekeningen. Altijd met het doel om de ontvanger van het verhaal iets te doen ervaren wat groter is dan de som van de verschillende onderdelen. Zijn talent is het maken van muziek, en hij vindt het geweldig om dit te kunnen gebruiken om een verhaal te vertellen of te helpen vertellen. Voor hem is ieder project is uniek en vraagt zijn eigen unieke muzikale aanpak. Het is hierbij van groot belang om de klank van en het materiaal voor de muziek al zo vroeg mogelijk op te bouwen, zodat deze perfect bij het project past.

Benjamin de Boer (1995) studeerde klassieke contrabas aan het Conservatorium van Amsterdam. Na zijn afstuderen in 2018 vervolgde hij zijn studie aan Codarts, Rotterdam. Hier volgde hij de mastercursus Creative Performer, een cursus waarin hij lessen in de klassiek contrabas combineerde met lessen in jazzcompositie. In 2020 heeft hij deze studies Cum Laude afgerond. Tijdens zijn masters in Rotterdam, onderzocht en experimenteerde De Boer de slagwerkmogelijkheden van de contrabas, resulterend in verschillende nieuwe composities met deze techniek. Op dit moment speelt Benjamin met het jeugdorkest van het Nederlands Blazers Ensemble. Met dit ensemble trad hij onder meer op in het Concertgebouw De Vereniging in Nijmegen en op het Internationale Kamermuziekfestival  op Schiermonnikoog. Hij werkt ook samen met het Metropool Orkest, Kamarata Zuid en als invaller bij het Nederlands Blazers Ensemble. Verder is hij een actieve singer-songwriter en zanger in de band Brewed, waarmee hij in 2019 zijn eerste EP heeft gemaakt.

Onlangs heeft Benjamin een album opgenomen met zijn eigen composities. Dit album bestaat uit 7 stukken die hij schreef gedurende zijn master op Codarts. Alle stukken zijn geschreven in een pop-naar-klassiek crossover stijl. Het album is in het voorjaar van 2021 verschenen.

Eva Beunk (1999) volgde de vooropleiding compositie aan ArtEZ Hogeschool voor de kunsten Arnhem en studeert sinds 2017 compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij wil met haar muziek grenzen verleggen, mensen verbinden en emoties losmaken. Haar docent Calliope Tsoupaki is onlangs benoemd tot componist des vaderlands.

Eva kreeg in 2013 de Koninklijk conservatoriumprijs voor jonge componisten en in datzelfde jaar een aanmoedigingsprijs van het Prinses Christina Concours. Ze speelde bij een jongerenorkest van het Nederlands Blazers Ensemble (Jong NBE oost) en is in 2019 jurylid voor de jaarlijkse compositieopdracht voor jongeren van het NBE.

Toen ze 11 was schreef ze haar eerste compositie voor haar vader, haar zus en zichzelf. Ze was componist voordat ze wist dat er componisten bestonden. Ze wilde altijd al kunstenaar worden, welke kunstvorm maakte haar nog niet veel uit. Het bleek later dat ze zich toch het beste kan uiten via muziek.

Drie jaar geleden is ze begonnen op het Conservatorium in Den Haag, met als hoofdvak compositie en als bijvakken trompet en educatie. Naast muziek is educatie ook een grote passie van haar. Ze is meerdere keren naar Armenië geweest om daar op een peuterschool een creatief curriculum op te zetten. De focus lag op het proces in plaats van het product. Ze wilde duidelijk maken dat iedereen creatief is (op zijn eigen manier), iedereen muziek kan maken en iedereen, ongeacht leeftijd en achtergrond, componist kan zijn. Ze vindt het leuk om zowel voor professionele als amateur-muzikanten te componeren en probeert daarbij de muzikanten altijd op een bepaalde manier uit te dagen. Bijvoorbeeld door ze op een bepaalde manier op elkaar te laten reageren of door ze iets anders te laten doen dan ze gewend zijn. Haar grootste en belangrijkste project tot nu toe is Op Wacht. Dit is een locatie-opera voor 33 hoorns, 3 zangers en Fort Pannerden. Het publiek liep van ruimte naar ruimte in het fort terwijl de hoorngeluiden (van enthousiaste muzikanten uit heel Nederland) vanuit alle hoeken klonken.

Izak de Dreu (1996) is geboren in Amsterdam. Hij studeerde op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij is zeer geïnteresseerd in vroege muziek. Hij componeerde voor het Residentie Orkest een eenminuutsymfonie geïnspireerd door het Malieveld.
Een belangrijke rol heeft Izak gespeeld toen het team van Good Be I al lang op zoek was naar een passend verhaal voor hun opera. Een heel persoonlijk ingrediënt bepaalde uiteindelijk de richting. Het team vertrok vanuit het idee van verandering, en vanuit Jacopo Peri’s opera Euridice. Ze spraken over Orfeo en Euridice, en over hoe hij naar de onderwereld reist om haar terug te krijgen. Ook het wel of niet omkijken van Orfeo inspireerde. Ze spraken over omkijken en over verandering, en of we ooit nog terug zouden gaan naar ‘normaal’. Ze voelden dat alles om hen heen aan het veranderen was en realiseerden zich dat ze iets persoonlijks nodig hadden, iets wat uit hun eigen harten kwam. Alles viel op zijn plek toen Izak een heel persoonlijk verhaal voorstelde. “Ik vertelde over het overlijden van mijn moeder, en dat ik zelfs aan haar sterfbed niet uit de kast durfde komen. Toen ik dat verhaal deelde, daalde er iets neer in de groep. Ik denk dat het, omdat het zo’n persoonlijk verhaal voor mij is, precies de diepte bood die we als groep zochten. En dat het stof zou kunnen bieden voor een échte opera, met een écht verhaal.” Izak stond voor de taak zijn persoonlijke gebeurtenis te vertalen naar een operacompositie.  Uiteindelijk is het een verhaal geworden over wat het betekent om lesbisch te zijn in de huidige samenleving. Dat is volgens hen een belangrijk en onderbelicht perspectief dat gebukt gaat onder hardnekkige stereotyperingen. Ze voelden een noodzaak om dat perspectief in onze opera te representeren, en kozen voor een vrouwelijk hoofdpersonage. Good Be I is 19 maart 2021 uitgevoerd op het online Festival Forum van het Opera Forward Festival.