18 mei 2025 – Paul Heyman, Mavroudes Troullos, Clément Holvoet

18 mei 2025 – Paul Heyman, Mavroudes Troullos, Clément Holvoet

Zeldzame kamermuziek voor fagot, altviool en cello

Voor dit unieke project bundelen fagottist Mavroudes Dakis Troullos, altviolist Clément Holvoet en cellist Paul Heyman de krachten om voor u een programma te brengen met zeldzame kamermuziek voor fagot, altviool en cello in verschillende combinaties. 

Het is niet enkel een bijzondere combinatie om deze drie warme, sonore instrumenten samen aan het werk te horen, waarvan u zult merken dat ze een prachtig specifiek timbre en atmosfeer naar de luisteraar brengen. Het is ook een kans om prachtige kamermuziekwerken van minder bekende componisten zoals Philippe Hersant en Alessandro Rolla te combineren met minder bekende werken van enkele van de meest beroemde componisten als Mozart en Beethoven. 

Het concert opent met Mozarts sonate voor fagot en cello, geschreven in 1775 voor baron Wolfgang von Dürnitz, een aristocraat uit München die zelf fagottist was en verschillende werken bij Mozart bestelde. De fagot en cello wisselen van rol tussen de begeleidende bas en de melodie, wat aan het publiek de kans geeft de gelijkenissen en verschillen te horen tussen de twee instrumenten, en tegelijk te genieten van hun combinatie in deze mooie luchtige sonate.

Het tweede werk, geschreven door Beethoven in 1796 is ook opgedragen aan een baron, ditmaal Nikolaus Zmeskall von Domanowecz. De componist en von Domanowecz waren goede vrienden en Beethoven gaf het speelse humoristische duet de grappige titel ‘Duet met zwei obligaten Augengläsern’ omdat hij het voor hen bedoeld had om uit te voeren, Beethoven op de altviool en von Domanowecz op cello, en beide heren een bril nodig hadden om hun partituur te kunnen lezen. 

Met het Duo Sephardim voor altviool en fagot geschreven door Hersant in 1993, zitten we opeens in een totaal andere wereld. De componist experimenteert met allerlei verschillende kleuren en geluiden die uit deze instrumenten te halen zijn. Tegelijk horen we duidelijk de invloed van Messiaen en de manier waarop Hersant geïnspireerd is door volksmuziek en -melodieën. Dit aspect maakt de muziek heel aantrekkelijk om naar te luisteren en neemt je echt mee als luisteraar. 

Na de instrumenten gehoord te hebben in verschillende paren, wordt het concert afgesloten met het ‘Concertino a tre’ van Alessandro Rolla, waarbij de drie instrumenten samenkomen. Alessandro Rolla, die het stuk in de jaren 1780 schreef rond dezelfde periode als de eerste twee werken van het programma, is vooral bekend als de leraar van Niccolo Paganini, maar hij was zo veel meer dan dat. Rolla was zelf een viool- en altvioolvirtuoos, componist en dirigent. Hij was de concertmeester van het hertogelijk orkest van Parma, en werd later de concertmeester en dirigent van La Scala in Milaan, waar hij de eerste uitvoeringen dirigeerde van o.a. Mozarts operas en Beethovens eerste symfonieën. 

Rolla schreef zijn ‘concertino a tre’ voor een concerttournee van het hertogelijk orkest van Parma door Italië, uitgevoerd door de componist zelf en twee virtuoze collega’s. Ondanks het feit dat de muzikale taal en structuur zeer klassiek is, is de instrumentale schriftuur een levendige getuigenis van de instrument technische vaardigheden en virtuositeit van de artiesten, en voorspelt het de composities van de 19e eeuwse Italiaanse vioolvirtuozen.

Paul Heyman (06.09.1994) is een cellist uit Brussel, vooral actief als solist en in kamermuziek. Hoogtepunten zijn concerten in prestigieuze zalen en festivals als Bozar, Klarafestival, De Bijloke, De Singel, Beethoven festival Bonn, Tivoli Vredenburg, Stadsgehoorzaal Leiden, Liszt Academy in Boedapest, National Concert Hall in Dublin, Festival van Vlaanderen, B-Classic, Festival en Poitou, het lenteconcert op het Koninklijk paleis in Brussel, La Seine Musicale in Parijs en nog veel meer. In mei 2022 kreeg Paul, tijdens een zeer druk concertseizoen, de diagnose van dystonie (musician’s focal dystonia), en moest hij concerten spelen opgeven voor bijna een jaar. Dankzij de steun die hij ontving van o.a. experten op dit gebied, stond hij opnieuw op het podium en kon hij zijn eerste concerten geven in april 2023. Naast zijn andere activiteiten speelt Paul sinds 2023 freelance als solo cello bij het Nationaal Orkest van België. Na te zijn afgestudeerd bij Raphael Wallfisch in Zürich met de grootste onderscheiding (100%), studeerde hij verder bij France Springuel in België, en aan de Philippe Jaroussky Academy in Parijs. Hij studeerde ook barokcello bij Roel Dieltiens. Paul volgde masterclass bij o.a. Gary Hoffman, Frans Helmerson, Alexander Rudin, Arto Noras, Pieter Wispelwey, Leonid Gorokhov, Vagram Saradjian en Natalia Gutman. In 2019 werd Paul verkozen als laureaat van de stichting ‘Swuk Vlaanderen’. Dankzij de genereuze steun van Swuk kon Paul zijn eerste CD opnemen bij het label Etcetera, in duo met pianiste Isil Bengi, met Belgische romantische werken voor cello en piano. In 2021 nam Paul zijn tweede album ‘Awakening’ op met Trio Aries, met werken van Scriabin, Suk, Schubert en Mendelssohn, lovend onthaald in de pers door oa. De Standaard en France Musique. Hij is een prijswinnaar van verschillende nationale en internationale wedstrijden, zoals Dexia Classics, het Rotary concours en Prix Edmond Baert in België, Bartók World competition in Boedapest, Semper International Music competition in Italië, Verao Classico music prize in Portugal en de Supernova-wedstrijd georganiseerd door Klara en Musiq’3. Paul was al meermaals te horen op Belgische radio en televisie, zowel met opnames als in interview (Klara, Canvas, Musiq’3, La Trois), alsook op SWR, NDR, France Musique, RTE 5 (Ierse Nationale Radio), Medici.tv en meer. Paul Heyman speelt op een cello gemaakt circa 1740 door J.C. Hoffmann, de hoofdleverancier van instrumenten an J.S. Bach in Leipzig.

Mavroudes Troullos wordt door Crescendo Magazine geprezen als “een muzikant met een grote gevoeligheid” en door News Times London omschreven als “een vaardige fagottist die constant verrast met zijn optredens”. Hij wordt gekenmerkt door zijn volwassen en expressieve spel, naast zijn technische meesterschap. Hij is een van de meest prominente fagottisten van zijn generatie en heeft recitals gegeven in de grootste concertzalen van Europa, zoals het Amphitheater van de Philharmonie in Parijs, The Elgar Room van de Royal Albert Hall in Londen, de Kleine Zaal van Concertgebouw Amsterdam en Konzerthaus Berlijn. Hij ontving drie keer de 1e Prijs op de ”Grand Prize Virtuoso International Music Competition” in 2019, in Parijs, Londen en Amsterdam, de 2e Prijs op de ”North International Music Competition” in 2018 Zweden, de ”Horlait-Dapsens Award 2018” in België en hij werd benoemd tot ”Ambassadeur van het Koninklijk Conservatorium Brussel” in 2018. Hij trad op als solist met o.a. de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, Orchestre de Nivelles, Antwerpen Camerata, ensemble Sturm und Klang en is vaak betrokken bij gerenommeerde festivals zoals Festival Radio France Occitanie Montpellier (FR), Hoerfest Neue Musik (DE) en Festival L’Art pour l’Aar (CH).  
Naast zijn optredens doceert Mavroudes Troullos fagot en kamermuziek aan de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Sint-Pieters Woluwe. Sinds 2018 is hij doctoraatsonderzoeker in de Kunsten aan de LUCA School of Arts. Veel grote componisten hebben werken aan hem opgedragen, zoals Philippe Hersant, Denis Ivanidze, Luk Callens, Anna Segal en Michel Lysight. Onlangs bracht hij een dubbelalbum uit met de wereldpremièreopname van de Six Progressive Sonatas voor harp en fagot van Luigi Concone met de harpiste Rachel Talitman.
Troullos werd in 1992 geboren in Nicosia, Cyprus, in een familie van muzikanten. Hij begon fagot te spelen toen hij dertien was en was pas achttien toen hij zijn eerste solo-optreden gaf met het virtuoze Concerto voor fagot en orkest van C.M. von Weber. Later studeerde hij in Athene, Leipzig en Brussel. 

Nadat hij eerste altviolist was bij het European Union Youth Orchestra, waar hij optrad onder leiding van Vladimir Ashkenazy, Vasily Petrenko en Bernard Haitink, werkt de in Doornik geboren Clément Holvoet nu al enkele jaren aan een rijke en gevarieerde muzikale carrière. Hij heeft opgetreden in de mooiste concertzalen in Europa en daarbuiten (Amsterdam Concertgebouw, Berlin Konzerthaus, New York Carnegie Hall, Tonhalle Zürich, Palau de la Musica in Barcelona, etc.). Als voormalig lid van het BBC Scottish Symphony Orchestra concentreert Clément zijn concertactiviteiten nu op kamermuziek. Hij is de oprichter van het Urban Piano Quartet, winnaar van de Supernova 2019 competitie en de Nordic Strings International Competition 2020. In 2023 behaalden ze de 4e prijs op de Schoenfeld International String Competition. 

Hun eerste album, gewijd aan Johannes Brahms en Peteris Vasks, verscheen in maart 2021 (Etcetera records). Clément is te gast op talloze Europese festivals (Cowbridge Wales, Aldeburgh, Tallinn Chamber Music Festival, Ars Musica, Festival Musiq3, Klara Festival, Kamermuziek Festival Utrecht, Thy Chamber Music Festival, Grafenegg Festival, Groningen Peter de Grote, Frankfurt Bell’Arte Rhein Main, …) en is mede-artistiek directeur van het Festival Contrastes opgericht en geleid door cellist Romain Dhainaut. Clément Holvoet heeft opgetreden met gerenommeerde artiesten als Philippe Graffin, Klára Würtz,

Vladimir Mendelssohn, Daniel Blumenthal, Marie Hallynck, Jodie Devos, David Cohen, Maja Bogdanović, Daniel Rowland, Jérôme Pernoo, David Waterman, Justus Grimm, Elina Buksha, Marc Grauwels, Sergey Malov, Natalia Lomeiko en Thomas Carroll. Hij is lid van het Flash Ensemble, het Primrose Ensemble en Ensemble K, en heeft lange tijd opgetreden met het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie. Gepassioneerd door jazz en improvisatie, studeerde hij ook geïmproviseerde muziek bij Didier Lockwood. Hij trad op in meer dan twintig landen wereldwijd, in Azië, Europa en de Verenigde Staten. Clément doceert kamermuziek aan het Conservatoire Royal de Mons – Arts2 en altviool aan het Institut Royal de Musique et de Pédagogie in Namen (B). Hij heeft ook een dagelijkse rubriek “Telle est la question” op Musiq’3, het nationale radiostation voor klassieke muziek in België, en zal vanaf september 2022 de Matinale verzorgen! Clément bespeelt een altviool van gitaarbouwer Thomas Bertrand (Brussel) en een strijkstok van Delphine Petitjean (Parijs).

Op zondag 18 mei 2025 komen Paul, Mavroudes en Clément naar de kerk in Mook.

Programma

W.A. Mozart: sonate voor fagot en cello in Si mol Groot K. 292
L. van Beethoven: Duet ‘mit zwei obligaten Augengläsern’ voor altviool en cello
P. Hersant: Duo Sephardim voor altviool en fagot
A.Rolla: Concertino a tre in Mi mol Groot for altviool, cello en fagot

Plaats: Kerk H. Antonius Abt, De Hove 1 te Mook
Tijdstip: 20:00 uur. Kerk open vanaf 19:30
Kaartjes à € 20, klik hier