20 oktober 2024 – Butter Quartet

20 oktober 2024 – Butter Quartet

Het Butter Quartet bestaat uit: Anna Jane Lester(viool), Chloe Prendergast (viool), Isabel Franenberg(altviool) en Evan Buttar(cello).

Het Butter Quartet bestaat uit vier musici die bij elkaar zijn gekomen door hun wederzijdse liefde voor levendige, historisch gebaseerde uitvoeringen van strijkkwartetten. Het kwartet ontstond tijdens hun studie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Het kwartet ontwikkelde snel een passie en dynamiek die verder reikte dan hun conservatoriumjaren. Eerdere festivalevenementen zijn onder meer The String Quartet Biënnale Amsterdam (2024), het York Early Music Festival (2023), het Utrecht Early Music Festival (2022), Mozartfest Würzburg (2021) en de Beethoven Academie in het National Forum for Music in Polen (2020). Hun optredens zijn ook uitgezonden op NPO4, Groot-Brittannië (BBC3), Frankrijk (France Musique) en Slovenië (RTV Slovenija). Tijdens de York Early Music International Young Artists Competition 2019 kregen ze een plaats in het prestigieuze EEEMERGING+ professionele ontwikkelingsprogramma voor jonge Europese ensembles.

Het Butter Quartet integreert graag hun onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van eind 18e en begin 19e eeuw in krachtige uitvoeringen. Ze brengen dezelfde geest van ontdekking ook naar nieuw gecomponeerde werken voor historisch opgestelde instrumenten. De Butters waarderen een sterke band met hun publiek en werken samen met maatschappelijke organisaties om grassroots concerttournees in diverse zalen te creëren, ondersteund door subsidies van het Cultuurfonds en het Fonds Podiumkunsten. Ze hebben coaching gehad bij gerenommeerde muzikanten en onderzoekers als Sigiswald Kuijken, Midori Seiler, Kati Debretzeni, Shunske Sato, Claire Holden en Clive Brown. Ze volgden in 2018 het Evolution of the String Quartet-programma in het Banff Centre for Arts and Creativity, met steun van beurzen van Early Music America en het Adriana Jacoba Fonds. Het Butter Quartet is de meest recente ontvanger van het Strijkkwartet Stipendium van Het Kersjes Fonds.

Anna Jane Lester is violiste en illustrator. Ze trad op met internationaal befaamde historische instrumentenensembles zoals Holland Barok (lid sinds 2018), het Internationale Händel Festspiele Göttingen Orchestra, het Orchestra of the Age of Enlightenment, The Gabrieli Players, The English Barok Soloists, Philharmonia Barok Orchestra, The English Concert, PRJCT Amsterdam, L’Arpeggiata, Vox Luminis en het Luthers Bach Ensemble. Haar kamermuziekoptredens brachten haar op podia van het Concertgebouw Amsterdam tot het Smithsonian Institute en het Festival Oude Muziek Utrecht. Anna Jane begon haar vioolstudie op vierjarige leeftijd in Jacksonville, Florida, waar ze studeerde bij Melissa Pierson Barrett voordat ze naar de Vanderbilt University ging en haar bachelordiploma in vioolspel behaalde bij Cornelia Heard. Daarna ging ze naar de Juilliard School voor een Master of Music in Historical Performance, waar ze studeerde bij Monica Huggett en Cynthia Roberts. Sindsdien is ze naar Nederland verhuisd en heeft ze haar studie afgerond bij Walter Reiter en Kati Debretzeni. Ze bespeelt een 18e-eeuwse Odoardi-viool in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. In haar vrije tijd verkent Anna Jane graag Amerikaanse oude muziek en brengt ze tijd door op wilde plekken.

Chloe Prendergast is violiste, gevestigd in Nederland. Ze is kernlid van Holland Barok en stichtend lid van het Butter Quartet. Ze is mede-creator van de podcast Outside the MusicBox en de bijbehorende concertserie, die beide de barrières rond conventionele klassieke muziekconcerten slechten om nieuwe liefhebbers van klassieke muziek te bereiken. Chloe heeft opgetreden in Noord-Amerika, Groot-Brittannië en Europa met groepen als English Barok Soloists, de Händel and Haydn Society, Seattle’s Pacific Musicworks, Vox Luminis, de Henry Purcell Society of Boston, het Wrocław Barokorkest, Luthers Bach Ensemble en Le Concert d’Apollon. Ze trad ook op op internationale muziekfestivals, waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht , Wonderfeel, Leipzig Bachfest, het Connecticut Early Music Festival en de Beethoven Academy van het National Forum for Music in Polen. Chloe voltooide haar masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Kati Debretzeni en Walter Reiter en haar bachelordiploma aan de Willamette University, waar ze een Phil Hanni-wetenschapper was en voornamelijk studeerde bij Anthea Kreston en Daniel Rouslin.

Isabel Franenberg is een freelance altvioliste uit Nederland. Ze is stichtend lid van het Butter Quartet en speelt regelmatig met het Luthers Bach Ensemble en het Laurens Cantorij en Orkest. Ze werd uitgenodigd om te spelen met ensembles als de Nederlandse Bachvereniging, Tulipa Consort, The Northern Consort, Ribattuta Musica, Das Neue Manheimer Orchester en Holland Barok. Isabel studeerde historische altviool aan het Conservatorium van Amsterdam bij Sayuri Yamagata en Shunske Sato en aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Kati Debrezeni. Naast haar conservatoriumstudie speelde ze in het European Union Barokorkest (EUBO), waar ze uitgebreid door Europa toerde onder leiding van Lars Ulrik Mortensen, Margaret Faultless en Alfredo Bernardini. Ze volgde masterclasses bij Clive Brown, Sigiswald Kuijken, Jane Rogers, Robert Levin en Laurens Dreyfus. Voordat Isabel altviool studeerde, voltooide Isabel een bachelor- en masteropleiding Musicologie aan de Universiteit Utrecht met een minor Kunstgeschiedenis. Ze werkte als producer, manager, bibliothecaris en fondsenwerver voor orkesten als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Holland Barok en het Nederlands Studenten Orkest.

Evan Buttar geniet van een gevarieerde en internationale podiumcarrière op zowel de barokcello als de viola da gamba. Hij trad op met groepen als het Orkest van de 18e eeuw, Le Concert des Nations, Ensemble Zefiro, PRJCT Amsterdam en Wrocław Barok Orchestra, en speelt regelmatig met het Luthers Bach Ensemble en Musica Gloria. Hij is medeoprichter van het Butter Quartet. Zijn kamer- en orkestervaringen brachten hem op internationale podia op tal van festivals, waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Mozartfest Würzburg, Festival Berlioz, Chopin and his Europe Festival, het Innsbruck Festival of Early Music, de Beethoven Academie in Wrocław, Musica Antica da Camera en het Geelvinck Fortepianofestival. Evan begon op jonge leeftijd met muziek maken in Vancouver, Canada. Na het behalen van een bachelordiploma moderne cello aan de Universiteit van Ottawa in 2014, inspireerde zijn fascinatie voor historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk zijn verhuizing naar Nederland, waar hij momenteel verblijft. Daar behaalde hij in 2016 een masterdiploma barokcello bij Jaap ter Linden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, en startte daar datzelfde jaar een tweede masterstudie viola da gamba bij Mieneke van der Velden en Philippe Pierlot, die hij in 2018 afrondde. Evan bespeelt een barokcello van Jakob Weiss (ca. 1745), genereus in bruikleen uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Het Butter Quartet treedt op in de kerk van Mook op zondag 20 oktober 2024.

Op het programma staat:

Felix Mendelssohn (1809 – 1847): Overture from Midsummer Night’s Dream, Op.21, arranged for string quartet by Chloe Prendergast

Franz Schubert (1797 – 1828): String Quartet in G major, D.887, III. Scherzo

Franz Joseph Haydn (1732 – 1809): String Quartet Op.50 No.5, “The Dream”

pauze

Felix Mendelssohn: Scherzo from Midsummer Night’s Dream, Op.61, arranged for string quartet by Chloe Prendergast

Felix Mendelssohn: String Quartet No.2 in A major, Op.13

Om vast kennis te maken met het Butter Quartet kunt u hier klikken.

Plaats: Kerk H. Antonius Abt, De Hove 1 te Mook
Tijdstip: 20:00 uur. Kerk open vanaf 19:30
Kaartjes à € 20, klik hier.