Anna Lipkind-Mazor (viool) en Andrey Gugnin (piano)
Anna Lipkind-Mazor en Andrey Gugnin komen op zondag 21 september, 20.00 uur, naar Mook. Voor kaartjes (€ 25) klik hier.
Op het programma staat:
Igor Stravinsky: Suite Italianen voor viool en piano (1933)
- Introduzione (Allegro moderato)
- Serenata (Larghetto)
- Tarantella (Vivace)
- Gavotta con due variazioni
- Scherzino
- Minuetto e Finale
Sergej Prokofiev: Sonate nr. 2 voor viool en piano, in D groot, op. 94b (1943)
- Moderato
- Scherzo (Presto)
- Andante
- Allegro con brio
Pauze
Cesar Franck: Sonate voor viool en piano in A groot (1886)
- Allegretto ben moderato
- Allegro
- Recitativo-Fantasia (Ben moderato)
- Allegretto poco mosso
De bedoeling was dat het Amsterdam Piano Trio zou komen bestaande uit:
Anna Lipkind-Mazor (viool) en Andrey Gugnin (piano) en Dmitry Prokofiev (cello). Helaas is Dmitry er niet in geslaagd een visum te krijgen voor Nederland. Dus hebben we ingestemd met een optreden van Anna met Andrey, wat ook een mooie combinatie is.
Andrey en Anna zin twee topmusici, en staan garant voor een mooi concert.
Anna Lipkind-Mazor (viool)
Na haar recente debuut in de Berliner Philharmonie werd de in Nederland/Spanje gevestigde Israëlische violiste Anna Lipkind-Mazor geprezen als een moderne sjamaan van klank—een artieste die muziek ademt met lichaam, ziel en stilte, en het publiek vanaf de allereerste noot betovert met haar stralende aanwezigheid en diepe expressiviteit.
Anna heeft opgetreden in vele van ’s werelds meest prestigieuze concertzalen, waaronder de Berliner Philharmonie, het Wiener Konzerthaus, de Elbphilharmonie Hamburg, de Philharmonie de Paris, het Concertgebouw Amsterdam, de Musikverein Wenen, KKL Luzern, Flagey Brussel, Sakura Hall Tokio, Sendesaal Frankfurt, de Grote Zaal van het Moskouse Conservatorium en het Charles Bronfman Auditorium in Tel Aviv, de thuisbasis van het Israëlisch Filharmonisch Orkest.

Photo: Marco Borggreve
Haar uitgebreide concertrepertoire weerspiegelt een onwankelbare toewijding aan artistieke vernieuwing, muzikale ontdekking en het omarmen van hedendaagse stemmen. Ze speelt niet alleen de grote meesterwerken van Beethoven, Mozart, Mendelssohn, Tsjaikovski, Dvořák en Prokofjev, maar ook gedurfde en meeslepende werken van Noam Sheriff, Paul Ben-Haim, Sofia Goebajdoelina, Philip Glass, Jörg Widmann en Lera Auerbach. Diezelfde geest bezielt haar solowerk en recitals, waarin ze een frisse blik werpt op een breed repertoire—van de tijdloze meesters Bach en Ysaÿe tot de karakteristieke stemmen van Denisov, Weinberg, Szymanowski en Penderecki. Als gepassioneerd pleitbezorger van hedendaagse muziek werkt ze nauw samen met toonaangevende componisten en heeft ze verschillende nieuwe werken in première gebracht, waarmee ze haar rol als een onverschrokken en vitale kracht in het hedendaagse vioollandschap bevestigt.
Als gepassioneerd en veelgevraagd kamermusicus heeft Anna samengewerkt met gerenommeerde artiesten zoals Peter Donohoe, Pavel Gililov, Ivry Gitlis, Julian Rachlin, Natalia Gutman, Pinchas Zukerman en Patricia Kopatchinskaja op toonaangevende festivals zoals het Oleg Kagan Festival, Miyazaki Festival, GAIA Festival, Portogruaro Festival, Brandenburgische Sommerkonzerte en het Eilat Chamber Music Festival. Ze was jarenlang lid van het befaamde Lipkind Quartet en coproduceerde de kritisch geprezen serie Lipkind Plays…. In 2024 richtte ze samen met pianist Andrey Gugnin en cellist Dmitry Prokofiev het Amsterdam Piano Trio op, dat al snel erkenning kreeg voor hun optredens in heel Europa.
Buiten het concertpodium is Anna een visionaire curator en creatieve kracht. Ze is oprichter van de Amsterdam Concert Series en hoofd van de artistieke programmering bij ConcertLab B.V., een innovatief platform opgericht door de internationaal gevierde cellist Gavriel Lipkind.
Hoogtepunten van Anna’s seizoen 2024–25 zijn onder meer de wereldpremière van Mikołaj Majkusiak’s Triple Concerto: Images from the Darkness in de Berliner Philharmonie, een kamermuziekoptreden met het Amsterdam Trio in het Konzerthaus Berlin in april 2025, en haar debuut op de 75e editie van het Festival Pablo Casals de Prades. In mei 2025 zal ze het debuutalbum van het Amsterdam Piano Trio opnemen voor Hyperion Records, met Tsjaikovski’s Pianotrio en een nieuw gearrangeerde versie van Schönbergs Verklärte Nacht—mijlpalen die het begin markeren van een gedurfd en diep resonerend nieuw hoofdstuk in haar artistieke reis. Later in het jaar zal ze haar opgenomen repertoire verder verrijken met een interpretatie van Prokofjevs twee vioolsonates, waarmee ze haar verkenning van 20e-eeuwse muziek verdiept.
Anna begon haar muzikale opleiding in Tel Aviv bij prof. Irina Svetlova, en debuteerde op zestienjarige leeftijd met het Israëlisch Filharmonisch Orkest onder leiding van Zubin Mehta. Daarvoor trad ze al op als solist met het Jerusalem Symphony Orchestra, het Symphony Orchestra of Chisinau en de Sinfonietta Baden. Later studeerde ze bij prof. Pavel Vernikov aan het Conservatorium van Wenen en prof. Josef Rissin aan de Hochschule für Musik Karlsruhe, waarbij ze haar kunstenaarschap verder verfijnde via mentorschappen en masterclasses met legendarische figuren zoals Zakhar Bron, Boris Kuschnir, Salvatore Accardo, Victor Danchenko, Ida Haendel, Shlomo Mintz, Miriam Fried, Thomas Brandis, Petru Munteanu, Itzhak Perlman, Ivry Gitlis, Tsugio Tokunaga en György Pauk.
Anna bespeelt een Gagliano-viool uit 1781 (“Martelenne”), genereus ondersteund door R & v.T.
Andrey Gugnin (piano)
Concertpianist Andrey Gugnin wint snel internationale erkenning als een gepassioneerd virtuoos artiest, die beschikt over een “buitengewoon veelzijdige en wendbare techniek, die een vaak geïnspireerde muzikale verbeelding ondersteunt” (Gramophone). Een van zijn recente prestaties is het winnen van de prestigieuze 12e Internationale Duitse Pianoprijs in 2023. In 2024 won Andrey Gugnin de eerste plaats op de Classic Piano International Competition in Dubai, waar hij de hoofdprijs in de wacht sleepte met een uitvoering van Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 3. In 2020 werd Gugnin door de BBC Music Magazine Awards uitgeroepen tot winnaar van de Instrumental Award voor zijn opname Shostakovich: 24 Preludes – Piano Sonatas 1 & 2 (Hyperion). Sinds hij in 2016 de prestigieuze Sydney International Piano Competition won, is Gugnin alleen maar gegroeid in concerten en opnames die zijn vurige interpretaties tentoonstellen.
Naast zijn overwinning in Sydney ontving Gugnin ook prijzen op deze illustere competitie voor Beste Concerto in het algemeen, Beste 19e/20e-eeuwse Concerto, Beste Viool- en Pianosonate, en Beste Preliminaries voor zijn recital in de eerste ronde. Hij won de Gouden Medaille en de Publieksprijs op de XCI Internationale Gina Bachauer Pianocompetitie in 2014, en de tweede prijs op de Beethoven Internationale Pianocompetitie in Wenen in 2013.
Gugnin is steeds meer gevraagd als solist in pianoconcerten en werd uitgenodigd om op te treden met gerenommeerde orkesten wereldwijd, zoals het London Philharmonic Orchestra, Danish Radio Orchestra, Mariinsky Symphony Orchestra, Netherlands Symphony Orchestra, Utah Symphony, West Australian Symphony Orchestra en het Sydney Symphony Orchestra. Hij speelde onder leiding van beroemde dirigenten als Valery Gergiev, Jaap Van Zweden, Reinbert de Leeuw, Daniel Raiskin, Stanislav Kochanovsky en Asher Fisch. Ook werkte hij in kamermuziekverband samen met het Asko Schönberg ensemble, Orchestre de Chambre de Genève, Jerusalem Camerata en Camerata Salzburg, en trad meerdere keren op als duo-partner van violiste Tasmin Little.
Als opnamekunstenaar heeft Gugnin een breed repertoire uitgebracht, variërend van solopianowerken tot symfonische stukken. Zijn uitgave van Liszt’s Transcendentale Etudes (Piano Classics, 2018) werd geprezen als Editor’s Choice en bestempelde Gugnin als “een om in de gaten te houden” (Gramophone). Andere opmerkelijke opnames zijn zijn duoprogramma met violiste Ioana Cristina Goicea (Atoll Records, 2019), een geïnspireerde selectie van solopianosuites getiteld Pictures (Steinway & Sons, 2016), en een verzameling pianoduetten met Vadim Kholodenko (Delos International, 2010). Gugnin heeft ook uitgebreid opgenomen voor tv en radio in Rusland, Nederland, Kroatië, Oostenrijk, Australië, Zwitserland en de VS.
Momenteel zet Gugnin zijn samenwerking met Hyperion Records voort. Zijn nieuwste album met de complete Mazurka’s van Scriabin (2022) werd door Limelight Magazine uitgeroepen tot Opname van de Maand.
Daarnaast werden Gugnin’s Shostakovich Concertos (Delos International, 2007) geselecteerd voor de soundtrack van Steven Spielbergs met een Oscar® bekroonde film Bridge of Spies.
Gugnin’s groeiende lijst van concertlocaties omvat onder andere de Musikverein in Wenen, Auditorio Nacional in Madrid, Victoria Hall in Genève, Carnegie Hall in New York, Abravanel Hall in Salt Lake City, Sydney Opera House, de Grote Zaal van het Moskouse Staatsconservatorium, Mariinsky Concert Hall, het Louvre in Parijs, Tokyo Metropolitan Art Space en Asahi Hamarikyu Hall. Hij heeft ook deelgenomen aan talloze internationale festivals, waaronder Verbier, Klavier Festival Ruhr, Mariinsky International Festival, Dubrovnik Summer Festival, Ohrid Summer Festival en het Duszniki Chopin International Festival.
In 2020–21, voor zover de coronapandemie het toeliet, gaf Gugnin talrijke solorecitals op prestigieuze locaties in Rusland. Hij trad op met Tasmin Little tijdens haar afscheidsconcert in het Southbank Centre als een van haar vier favoriete pianisten om mee samen te werken. Dit concert werd live uitgezonden op BBC Radio 3, waar Gugnin werd geprezen om zijn “krachtige, betoverende spel” (Bachtrack).
In het seizoen 2022/23 gaf Gugnin solorecitals in Europa, Azië en Amerika, waaronder in de Lithuanian National Philharmonic Hall in Vilnius, Rose Wagner Performing Arts Center in Salt Lake City, recitals in Seattle, Thailand, Koerner Recital Hall in Vancouver, het Cziffra Festival in Boedapest, het Bard Music Festival in New York, het Leamington Festival en het Tel Aviv Museum of Art.
Hij voerde ook diverse pianoconcerten uit in dat seizoen, waaronder Ravel’s Pianoconcert voor de linkerhand met het Danish National Symphony Orchestra, Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 3 met het National Symphony Orchestra of Taiwan, Grieg’s Pianoconcert met het South Czech Philharmonic Orchestra, Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 4 met het Armenian State Symphony Orchestra, Schumanns Pianoconcert met het Tenerife Symphony Orchestra, en Rhapsody on a Theme of Paganini met het Bulgarian National Radio Symphony Orchestra. Als kamermusicus trad hij op met Andrei Baranov en Alexey Zhilin in trioverband, had een recital met Julian Rachlin en Sarah McElravy, en speelde met Roman Simovic, Milena Simovic en Antonio Meneses.
In het seizoen 2023/24 keert hij terug naar het Bard Music Festival in New York, het Husum Festival in Duitsland, geeft recitals in Salzburg en Linz in Oostenrijk, een tournee in Japan (recitals in Tokio, Hiroshima en Takasaki en Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 2 met het Nagoya Philharmonic Orchestra), in Spanje (Beethovens Pianoconcert nr. 5 met het Orquesta Clasica Santa Cecilia in het Auditorio Nacional de Música in Madrid), recitals in Portugal, Singapore, Taiwan en Australië, waar hij recitals zal geven in Sydney en Melbourne en zal optreden als artistiek directeur van het OutWest Piano Fest.