Seizoen 2023-2024

Seizoen 2023-2024

Welkom bij het programma voor het seizoen 2023-2024

Voor het seizoen 2023-2024  zijn zes concerten geprogrammeerd, drie in het najaar van 2023 en drie in het voorjaar van 2024. Een extra kerstconcert was gepland op zondag 17 december, een speciaal concert met Oekraïners op zondag 21 januari. Verder is een extra concert gepland op woensdag 28 februari in het Jachtslot Mookerheide (uitverkocht), op zondag 28 april en een op zondag 26 mei. Alle informatie staat hieronder.

De informatie op deze site wordt in de loop van de tijd aangevuld.

 

17 maart 2024: Marieke Vos (klarinet) en Camiel Boomsma (piano)

Marieke Vos en Camiel Boomsma (1)

Klarinettiste Marieke Vos speelt als kamermusicus veelvuldig met haar collectief het  Nederlands Kamermuziek Ensemble  waarmee zij in verschillende bezettingen de mooiste kamermuziekwerken uitvoert samen met collegae musici. In oktober 2022 verscheen haar debuutalbum Sliding Doors bij platenlabel Etcetera Records. Klassieke Zaken schreef over de CD: ‘Een juweel dat alle aandacht verdient’;.
Daarnaast vormt zij een duo met pianist Camiel Boomsma, samen richtten zij in 2020 de succesvolle serie ‘Mirantibus Concerten’ op. Marieke is artistiek leider van de Paltz Kamermuziekconcerten, opgericht in 2013. Marieke kreeg klarinetles bij Jan Jansen in Rotterdam en studeerde in 2013 af aan het Conservatorium van Amsterdam. Marieke is prijswinnaar bij Stichting Jong Muziek Talent Nederland en is Leitner & Kraus Clarinet Artist. In seizoen 2024/2025 is zij Artist in Residence bij Nederlands Duitse serie Mozartkring Gelre-Niederrhein.

Pianist Camiel Boomsma wordt geprezen door internationale pers en publiek om zijn gevoelige en indringende pianospel. Camiel heeft op veel grote podia opgetreden, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, het prestigieuze Schloss Elmau, Teatro la Fenice in Venetië en St. John’s Smith-square in Londen. In 2013 maakte hij een gedurfd albumdebuut met onbekende pianotranscripties van het werk van Wagner. Zijn opnames Transcriptions for piano en Porazzi voor Etcetera Records ontvingen vele lovende kritieken in onder andere BBC Music magazine Diapason, Trouw, NRC, De Volkskrant, Luister Magazine, Classica e.a. De Volkskrant schreef over zijn album ‘Musings’ met o.a. Chopin-uitvoeringen: ‘aan Boomsma’s vingers kleeft fluweel’. Onlangs verscheen Camiels zesde solo album ‘Heritage of Fire’. Boomsma is auteur van het boek ‘Brieven aan de Meesters’, bij uitgeverij IJzer.

Voor meer informatie, klik hier

Programma:

W.A. Mozart: Klarinetconcert K622
I Allegro
II Adagio
III Rondo

R. Schumann: Fantasiestücke opus 73
I Zart und mit Ausdruck
II Lebhaft, leicht
III Rasch und mit Feuer

-pauze-

J. Haydn: Variaties in f mineur, piano solo

Johannes Brahms: Klarinetsonate nr. 1 opus 120
I Allegro Appassionato
II Andanta un poco Adagio
III Allegretto grazioso
IV Vivace

Plaats: Kerk H. Antonius Abt, De Hove 1 te Mook
Tijdstip: 20:00 uur. Kerk open vanaf 19:30
Kaartjes à € 20, klik hier.

EXTRA CONCERT: 28 april 20.00 uur
Elmore String Quartet

Het Elmore String Quartet is een dynamisch, jong strijkkwartet, gevormd in 2017 op  het Royal Northern College of Music. Het bestaat uit: Xander Croft, (viool), Miles Ames (viool), Inis Oírr Asano (altviool) en Felix Hughes, (cello). Ze zijn winnaars van de  2023 Kirckman Concert Society Artists en ontvangers van de prestigieuze Tunnell Trust Awards in 2021. Sinds hun oprichting is het Elmore Quartet begeleid door een aantal in de wereld vooraanstaande kamermusici waaronder Donald Grant (Elias Quartet), Petr Prause (Talich Quartet), Henk Guittart (Schönberg Quartet), David Waterman (Endellion Quartet), en Marc Danel (Quatuor Danel). In 2023 waren ze finalisten in de Irene Steels-Wilsing International String Quartet Competition in Duitsland, en werden ze lid van de Nederlandse Strijkwartet Academie (NSKA). Ze hebben deelgenomen aan diverse festivals waaronder Casa del Quartetto (Italië), Crans Montana Master Classes (Zwitzerland), Residart Festival (Italië) en binnenkort aan  het Vibre Festival (Frankrijk).

  • Wolfgang Amadeus Mozart: Strijkkwartet no. 19 in C majeur, K. 465 (Dissonantenkwartet)
  • Maurice Ravel: Strijkkwartet
  • Johannes Brahms: Strijkkwartet No 2 in A mineur – Op.51

Plaats: Kerk H. Antonius Abt, De Hove 1 te Mook
Tijdstip: 20:00 uur. Kerk open vanaf 19:30
Kaartjes à € 20, klik hier

EXTRA CONCERT: 26 mei 20.00 uur met trio Abril

Op zondag 26 mei 20.00 uur komt Arno Bornkamp. Samen met de saxofoniste Juani Palop en de pianist Frank van der Laar vormt hij Trio Abril. Arno is de leermeester van veel saxofonisten, waaronder Maat Saxophone Quartet, Dokwerk Saxophone Quartet en Dianto Reed Quintet. Ensembles die afgelopen jaren naar Mook zijn gekomen om de bezoekers te laten genieten van hun spel. Het leek ons tijd te worden de ‘meester’ zelf uit te nodigen. Dat is dus gelukt. Een trio met drie topmusici.

Het Trio Abril is een nieuw ensemble in Nederland. De combinatie van twee saxofoons en piano heeft in muzikaal opzicht duidelijk overeenkomsten met het aloude pianotrio. Maar het repertoire heeft een hele andere signatuur. Veel daarvan is geschreven in de laatste twintig jaar. Je kan dus eigenlijk zeggen, dat het ‘saxofoon-piano-trio’ en het repertoire daarvoor vooral veel toekomst heeft.
Het eerste programma, dat het Trio Abril heeft samengesteld, heeft de naam Fiesta. Eigenlijk vieren de leden van het trio hiermee de enorme muzikale kleurenpracht, die dit ensemble herbergt. Juist dat element was ook een inspiratiebron voor de Nederlandse componist Guillermo Lago (alias Willem van Merwijk), die met zijn driedelige stuk ‘Energia’ zijn muzikale
licht laat schijnen op (duurzame) energie: wind, zon en getijden.
Verder wordt de Japanse componist Jun Nagao in dit programma vertegenwoordigd met het spectaculaire ‘Paganini Lost’ uit 2009. In dit stuk speelt de componist op ingenieuze wijze een spel met het beroemde thema uit Paganini’s 24ste Caprice voor vioolsolo.
De rest van het programma wordt gevormd door werken uit vroeger tijden. Het Trio Abril speelt twee delen uit Astor Piazzolla’s ‘Cuatro Estaciones’, Winter en Lente. Veder zal de beroemde ‘saxofoon-rapsodie’ van Claude Debussy hier klinken in een kamermuziekversie, die het werk prachtig tot zijn recht doet komen. En het programma wordt geopend en besloten door twee transcripties van werken uit de grote kamermuziektraditie, respectievelijk het ‘Trio Pathétique’ van Mikhail Glinka en het ‘Trio’ van Francis Poulenc.

Programma:
Mikhail Glinka (1804-1857) – Trio Pathetique voor sopraansaxofoon, baritonsaxofoon en piano

  1. Allegro moderato
  2. Scherzo
  3. Largo
  4. Allegro con spirito

Claude Debussy (1862-1918) – Rhapsodie voor sopraansaxofoon, altsaxofoon en piano, (1903) (trio-versie door Alberto Tarraga)
Jun Nagao (1964) – Paganini Lost voor 2 altsaxofoons en piano (2009)

Pauze
Astor Piazzolla (1921-1992) – Uit ‘Cuatro Estaciones’ (arr. José Bragato)

  • Primavera
  • Invierno

Guillemo Lago (1960) – Energia voor sopraan- en tenorsaxofoon,
baritonsaxofoon en piano (2022) (wereldpremière)

  1. eolica
  2. solar
  3. meamotriz

Francis Poulenc (1899-1963) – Trio in de versie voor sopraansaxofoon,
baritonsaxofoon en piano (1926)

  1. Presto
  2. Andante con moto
  3. Rondo

De Nederlandse saxofonist Arno Bornkamp is het voorbeeld van de moderne virtuoos, die zich even goed thuis voelt in het traditionele als in het hedendaagse repertoire. Sinds zijn solodebuut in 1982 te Rome met het Concertino da Camera van Jacques Ibert speelde hij meer dan 200 concerten met orkesten over de hele wereld, waarmee hij de belangrijkste werken uit het saxofoonrepertoire uitvoerde en een groot aantal nieuwe werken in première bracht. Naast zijn solocarrière is Arno Bornkamp een fervent beoefenaar van kamermuziek. Gedurende 35 jaar heeft Bornkamp deel uitgemaakt van twee ensembles: het Aurelia Saxofoonkwartet en
zijn duo met pianist Ivo Janssen. Sinds 5 jaar vormt Arno Bornkamp het ‘Duo Calvadoré’ met de Vlaamse pianist Jan Lust. Daarnaast speelt hij speelt hij sinds kort in het in tango gespecialiseerde saxofoonkwartet Pannonica en het Trio Abril met de saxofoniste Juani Palop en de pianist Frank van der Laar. Arno Bornkamps activiteiten (concerten, festivals en masterclasses) hebben hem in vele landen van Europa, de Verenigde Staten, Japan en Zuid-Amerika gebracht. Ook bracht hij vele cd’s uit op verschillende labels, waaronder meer dan 10 onder eigen naam.
Arno Bornkamp is een gerenommeerd docent: hij leidt de klas voor klassiek saxofoon aan het Conservatorium van Amsterdam. Voor hem komen met name veel buitenlandse studenten naar Amsterdam.

Juani Palop is geboren in Canals, (Valencia,Spanje 1982). Ze studeerde saxofoon in Castellón, Valencia, Parijs en Amsterdam, waar ze in 2009 haar Master cum laude afrondde in de prestigieuze Arno Bornkamp-klas.
Juani is al meer dan 20 jaar bezig aan muziek en saxofoon en kreeg advies van muzikanten als Jean-Denis Michat, Claude Delangle, Jean-Marie Londeix, Pedro Iturralde, Vincent David, Walter van Hawe, onder andere anderen. Ze heeft talloze prijzen gewonnen binnen en buiten in Spanje, waardoor ze heeft gespeeld in landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland, Colombia, Rusland, Japan en China. Gevraagd als medewerker in orkesten, heeft ze gewerkt met het Madrid Symphony Orchestra, voor het Koninklijk Theater, de JONDE, JOSC, JJ.MM World Orchestra, NJO, Musicaeterna en Vrije Universiteit Orkest Amsterdam, Radio Filarmonish Orkest of Mahler Chamber Orchestra.
Ze vormt een duo met pianist Juan Carlos Cornelles en maakt deel uit van het Barcelona Reed Quintet en Zavasax. Uit deze groep ontstond het Alcosax-project – Cursus en Festival saxofoon – waarvan zij artistiek leider is.
Juani werkte van 2010 tot 2018 in de “Banda Municipal de Barcelona”.
In 2018 verhuisde ze naar Nederland, waar ze lid werd van het Berlage saxofoonkwartet. Juani combineert dit intense concert en pedagogische activiteit met haar werk in het Berlage Saxophone Quartet.

Frank van de Laar werd in 1965 te Laren geboren. Op tienjarige leeftijd begon hij zijn pianostudie, die hij in 1989 aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Jan Wijn afsloot met de hoogst denkbare onderscheiding. Hij vervolgde zij studie in Hannover bij Prof. Karl-Heinz Kämmerling en in Amsterdam bij Naum Grubert.
In 1987 won hij de derde prijs op het Internationale Brahms Concours te Hamburg en in 1988 behaalde hij de eerste prijs op het Postbank-Sweelinck concours en debuteerde in datzelfde jaar in de grote zaal van het Concertgebouw. Sindsdien volgden optredens in binnen- en buitenland elkaar in hoog tempo op en werden door pers en publiek warm onthaald. Hij concerteerde in bijna alle landen van Europa, in Amerika , Azië, waarbij vele prijzen en onderscheidingen hem ten deel vielen. Zijn repertoire omvat de gehele periode van Bach tot heden, waarbij ook minder bekende
oude en nieuwe meesterwerken een interessante rol spelen.
Bovendien is hij zeer actief op het gebied van de kamermuziek.
Talloze radio- en televisieopnamen legden zijn uitvoeringen vast en meer dan 25 cd’s verschenen inmiddels van zijn hand. Hij is als hoofdvakleraar verbonden aan de conservatoria Amsterdam en Zwolle.

Alvast wat beluisteren? Klik dan hier. Of hier

Plaats: Kerk H. Antonius Abt, De Hove 1 te Mook
Tijdstip: 20:00 uur. Kerk open vanaf 19:30
Kaartjes à € 20, klik hier.

16 juni 2024: Mosa Trio (pianotrio)

LET OP Datum is gewijzigd

debut CD for Mosa Trio, Portrait, with pieces from Shostakovich, Wamper and CoppensHet Mosa Trio wordt gevormd door Alexandra Van BeverenPaul Stavridis en Bram de Vree.

Het trio trad eerder op in Mook in 2019.

Voor meer informatie, klik hier

Programma
R. SchumannPianotrio nr. 2 in F, Op. 80
G. FauréPianotrio in d klein, Op. 120
L. van BeethovenPianotrio in D groot, Op. 70 nr. 1, ‘Geister’

Plaats: Kerk H. Antonius Abt, De Hove 1 te Mook
Tijdstip: 20:00 uur. Kerk open vanaf 19:30
Kaartjes à € 20, klik hier.

Reeds geweest in seizoen 2023-2024

24 september 2023: dokwerk 2Dokwerk Saxophone Quartet

Het Dokwerk Saxophone Quartet is een jong en energiek kamermuziekensemble gevormd in 2019. Oorspronkelijk uit vier verschillende hoeken van de wereld afkomstig hebben de vier leden, Lisa Schreiber, Jen-Hong Wu, Ileana Termini en Pedro Silva, in het cultureel levendige Amsterdam elkaar gevonden. Daar studeren ze momenteel aan het Conservatorium bij de Nederlandse saxofooncoryfee Arno Bornkamp. Ze hebben, als onderdeel van de saxofoonklas, in de grote zaal van het Concertgebouw als ook het Muziekgebouw aan ’t IJ gespeeld. Verder hadden ze afgelopen jaar als kwartet hun debuut in Tivoli Vredenburg. Ze zijn ook regelmatig te horen op de nationale publieke omroep en televisie en tijdens grote festivals zoals het Grachtenfestival en het Schiermonnikoog Festival.
Leergierig en steeds enthousiast om hun horizon te verbreden, bezoeken ze masterclasses in de hele wereld, en halen ze inspiratie van belangrijke saxofonistvoorouders als Joonatan Rautiola en Lars Mlekusch maar ook andere bronnen, zoals de barokspecialist Walter van Hauwe, en expert voor hedendaagse muziek, componist en percussionist Arnold Marinissen. Verder maakt het kwartet sinds kort deel uit van de NSKA, de Nederlandse Strijkkwartet Academie, waar ze de mogelijkheid krijgen met o.a. artistiek leider Marc Danel te werken en van hun rijke traditie te leren.
Het kwartet is regelmatig terug te vinden tussen de prijswinnaars van diverse kamermuziekconcoursen waaronder in 2021 de Internationale Competitie “Vítor Santos” in Portugal. Het Dokwerk Saxophone Quartet heeft het aanbod gekregen om in 2023 hun debuut-cd op te nemen. Verder hebben ze tijdens de Nederlandse ‘Kamermuziek Concours Gelre 2022’ de eerste prijs alsook de podiumprijs ontvangen. Bekroond met de gedeelde eerste prijs van de Italiaanse Concours voor hedendaagse muziek ‘Reate’ mochten ze eind 2022 hun Italiaanse debuut in Rome vieren. Door middel van combineren van hun individuele culturen en achtergrond vinden deze vier een eindeloze rijkheid en variëteit aan muzikale mogelijkheden en keuzes. Ruimdenkend en helder streven ze ernaar een constante plek voor de klassieke saxofoon te vestigen, in de muziek van vandaag en morgen!

Voor meer informatie over Dokwerk, klik hier 

Programma was:

Ferenc Farkas (1905-2000): Old Hungarian Dances

Ramin Amin Tafreshi (1992): Negarehaye Rangin

Philip Glass (1937): Saxophone Quartet

Ian Wilson(1964): So softly

Kurt Weill (1900-1950): Aus der Dreigroschenoper

Astor Piazzolla (1921-1992): Contrabajeando

29 oktober 2023: Jeroen Dupont (viool) en Ed Spanjaard (piano)

Jeroen Dupont  rondde zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag af met een bijzondere onderscheiding (summa cum laude). Dupont studeerde bij Vera Beths en eerder van 1997 tot 2004 bij Herman Krebbers en Coosje Wijzenbeek. Hij volgde masterclasses bij Giuliano Carmignola aan de bekende Accademia Musicale Chigiana in Siena in Italië waar hij voor zijn spel de Diploma of Merit ontving. Jeroen studeerde later ook aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs bij Roland Daugareil.
Voor zijn vioolspel heeft Jeroen Dupont een groot aantal prijzen gewonnen. Zo won hij in 2001 de eerste prijs in de finale van het Nationaal Prinses Christina Concours. In 2001 won hij ook de Internationale Wettbewerb für Violine van de Kulturstiftung Hohenlohe (Kloster Schöntal). En in 2003 het Davina van Wely concours in Den Haag. In 2007 werd hij geëerd met de eerste prijs op het 21e Nationaal Vioolconcours (beter bekend als het Oscar Back concours) in Amsterdam. Tenslotte ontving hij in 2008 de tweede prijs in het Helen Dowling vioolconcours.
Als solist trad Dupont op met het Mendelssohn Kamerorkest, het Zürich Kamerorkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Concertgebouw Kamerorkest, het Limburgs Symfonie Orkest en de Bombay Philharmonic.
 
Naast een zeer getalenteerd musicus onderscheidt Jeroen Dupont zich ook als componist. Hij schreef onder meer vioolduo’s en een divertimento voor strijkorkest die werden uitgevoerd in het Concertgebouw van Amsterdam. Jeroen bespeelt een viool die in 1714 in Milaan werd gemaakt door Giovanni Battista Grancino, een van de beste vioolbouwers. Deze viool is in bruikleen gegeven door de Stichting Muziekinstrumenten Nederland.
Nadat Dupont eerder al deel uitmaakte van het Palermo Orchestra Sinfonica del Teatro Massimo, speelt hij sinds deze maand in het Orchestre de Chambre de Paris, een van de meest vooraanstaande kamerorkesten in Europa.

Voor meer informatie over Jeroen Dupont, klik hier

Ed Spanjaard is dirigent en pianist. In de eerste hoedanigheid werkte hij als repetitor in de operahuizen van Londen (Covent Garden), Bayreuth (Wagner Festspiele), Glyndebourne en Salzburg.
Hij trad op als solist in pianoconcerten van Mozart, Beethoven, Gershwin en Poulenc, die hij meer dan eens ook zelf dirigeerde.

Groot is zijn passie als duopartner, vaak van zangers (Elly Ameling, Elisabeth Söderström, Olaf Bär, Charlotte Margiono, Aylin Sezer), of als triospeler (‘Bel Image’ met zijn broer, de cellist Lodewijk Spanjaard, en violiste Emmy Verhey – tot aan het eind van haar loopbaan).

En in de laatste jaren waren er ook optredens met Pieter Wispelwey, en een mooie eerdere samenwerking met Jeroen Dupont.
Spanjaards loopbaan als dirigent beslaat 45 jaar. Hij was chef bij drie Nederlandse symfonieorkesten, stond vaak voor het KCO en de belangrijke orkesten in Den Haag, Rotterdam en Hilversum. Zijn repertoire omvat ruim zestig opera’s en, met orkesten en koren, vrijwel alles vanaf de Matthäus Passion tot vele honderden wereldpremières. Onlangs was Spanjaard te zien in twee documentaire films: ‘Inner Silence’ van Frank Scheffer, over zijn intense samenwerking met traditionele Chinese musici; en ‘Weggewist’ van Harro Henkemans, over leven en werk van Hans Henkemans, die  in de jaren ’50 en ’60 één van Nederlands befaamdste pianisten én componisten was, maar daarna in vergetelheid raakte. Een recente cd van Joel Bons’ meesterwerk ‘Nomaden’, met cellist Jean-Guihen Queyras en het Atlas Ensemble (dat voor de helft bestaat uit wereldmusici) gooide hoge ogen.

20230412 NRC-interviews-Ed-SpanjaardVoor meer informatie over Ed Spanjaard, klik hier.

Programma:
 
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Sonate nr. 3 in E-groot voor viool en klavier, BWV 1016
I. Adagio
II. Allegro
III. Adagio ma non tanto
IV. Allegro
 
Igor Stravinsky (1882 – 1971)
Divertimento (Le Baiser de la Fée)
I. Sinfonia
II. Danses suisses
III. Scherzo (Au moulin)
IV. Pas de deux (a. Adagio, b. Variation, c. Coda)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eugène Ysaÿe (1858 – 1931)
Sonate nr. 4 in e-klein voor viool solo, Op. 27 “Fritz Kreisler”

I. Allemanda
II. Sarabande
III. Finale
 
Gabriel Fauré
Sonate voor viool en piano Nr. 1 in A-groot, Op. 13
I. Allegro molto
II. Andante
III. Scherzo. Allegro vivo
IV. Finale. Allegro quasi presto
 

26 november 2023: Belinfante Quartet

20221125_The Belinfantes_COSIMO BEDUINI_23

Het Belinfante Quartet staat zowel bekend om zijn oprechte interpretatie van het strijkkwartet-kernrepertoire, alswel zijn levendige uitvoering van werken van minder bekende componisten. Gelauwerd door het NRC met ‘Gloeiend samenspel en experimenteerdrift’ voor zijn debuut-cd, tracht het kwartet dit voort te zetten met ook eigen arrangementen van volksmuziek. De leden studeren aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover met Oliver Wille, en zijn verbonden aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie. Ze zijn recent geselecteerd om deel te nemen aan MUSA (European Young Musicians Soft Skills Alliance), een professioneel Europees trainingstraject voor jonge strijkkwartetten, gefinanceerd door Erasmus+. Het Belinfante Quartet heeft tevens deel genomen aan de SQBA Residency van de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam, waar het tijdens de afgelopen ‘corona’-editie mocht spelen op het concert dat i.v.m. restricties wel door mocht gaan, en tevens M. Wantenaars eerste strijkkwartet in première mocht brengen.
Naast concerten werkt het Belinfante Quartet graag samen met artiesten uit andere disciplines.
In 2020 werkte het samen met de urban dance groep Static en Who’s Next voor workshops en uitvoeringen met dans en klassieke muziek op middelbare scholen in Almere. In 2021 combineerde het Haydns ‘Sieben Letzten Worte’ met geprojecteerde visualisaties van de muziek, gemaakt door Jordi Cardenas. Met zijn naam eert het kwartet Frieda Belinfante, celliste en de eerste vrouwelijke dirigent in Europa. Haar oprechtheid, vastberadenheid en vurigheid, zowel in muziek als in andere aspecten van haar leven, vormen een grote bron van inspiratie.
Het Belinfante Quartet wordt gesteund door het Kersjesfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Anja Fichte Stiftung en het Heij Konijn Fonds.

Het kwartet bestaat uit: Olivia Scheepers (viool), Fiona Robertson (viool), Henrietta Hill (altviool) en Pau Marquès i Oleo (cello).

Voor meer informatie, klik hier

Programma

Parallel 40

Dit programma-onderdeel is een ode aan ontdekking en verbinding en verzamelt muziek uit verschillende landen en regio’s die te vinden zijn op de 40e breedtegraad (N).

Er is een keuze gemaakt uit:

  • Menorca: Traditionele liederen (arr. Pau Marques Oleo)
  • Sardinië: Traditionele muziek, Simonetta
  • Napels: Allessandro Scarlatti
  • Albanië: Ioannis Koukouzelis
  • Azerbeijan: Maiden Rock, Shafiga Akhundova
  • Tajikistan: Mash Botoy, Kambarkan Folk Ensemble
  • Turkmenistan: Ýylgaýlar, Bayram Hudaynazarov
  • China: Tan Dun
  • VS: Terry Riley
  • Spanje: Francesc Tarrega
Een korte beschrijving over Parallel 40 van Pau, de cellist van Belinfante Quartet:

“Als kind, opgroeiend op een eiland, was er een moment waarop Pau besefte wat dat betekende. Vanaf dat moment vroeg hij zich af: hoe is het eiland verbonden met de wereld?

Op school leerde Pau over een concept dat veel indruk op hem maakte: de 40e breedtegraad noord. “Een denkbeeldige lijn die het eiland Menorca verbindt met verre plaatsen op de wereld.”

“Dit programma is een ode aan ontdekking en verbinding en verzamelt muziek uit verschillende landen en regio’s die te vinden zijn op de 40e breedtegraad (N). We beginnen op Menorca en gaan dan naar het oosten, voor een volledige reis rond de wereld, om weer terug te keren bij het geliefde Menorca. “.

M. Ravel – Strijkkwartet in F

I. Allegro moderato – très doux
II. Assez vif – très rythmé
III. Très lent
IV. Vif et agité

EXTRA CONCERT zondag 17 december 16:00 uur

In de kerk van Middelaar treedt trio Omnes Terminos op, bestaande uit Margarita Dudčaka (sopraan), Jeroen Pijpers (orgel) en Irina Trajkovska (viool). Het wordt een echt kerstconcert, zoals uit het programma blijkt.

Programma

Once in royal Davids city, 3 coupletten – arr. Stephen Cleobury (1948-2019
O virtus sapientiae – Hildegard von Bingen (1098-1179)
Magnificat primi toni ad alternatim – Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
Omlijst met de O-antifoon van 17 december:
O Sapientia – gregoriaans
Alma redemptoris materHerman Strategier (1912-1988)                   
Ave MariaHans Leenders (1965)                                 
A hymn to the virgin – Malcolm Archer (1952)                   
Christmas sonata: Christmas eve (orgel en viool)Stephen McManus (1962)
Uit de Mis RV 589 – Antonio Vivaldi (1678-1741)
      Laudamus Te
      Domine Deus
Angels, from the realms of glory – Henry Smart (1813-1879)                                          

-Pauze-

Offertoire sur le Noël: Joseph est bien Maré orgelAlexander Guilmant (1837-1911)
Eternal Source of Light Divine HWV 74 – Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Hodie Christus natus estNicolas Clerambault (1676-1749) 
O Jesulein süss – Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Uit het Weihnachtsoratium BWV 248 – J.S. Bach
      Nur ein Wink von seinen Händen
Partita voor Viool nr. 3 in E  BWV 1006: Loure (viool) – J.S. Bach
Uit Exsultate Jubilate KV 165Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
      Tu virginum Corona
      Alleluia
Stille NachtFranz Gruber (1787-1863), arr. Cornelis de Wolf (1880-1935)

EXTRA CONCERT: zondag 21 januari 20.00 uur

Oekraïners zingen voor Oekraïners en anderen

Op zondag 29 oktober was in Podium Klassiek een optreden van een 18-jarige Oekraïner die Oekraïense liederen ten gehore bracht. Zijn naam is Mykola Poplavskyi. Hij werd op piano begeleid door Mirsa Adami. Klik hier en kijk op 4.35 min. Mykola is een geweldig talent met een prachtige stem.

Mykola Poplavskyi (2005) – begon met zijn muzieklessen toen hij zes jaar oud was: eerst met viool op de muziekschool, later ging hij steeds meer zingen, geïnspireerd door zijn vader, die zijn eerste leraar was. Mykola heeft een muzikale carrière gekozen en deed zijn vervolgopleiding op de muziekcollege in zijn geboorte stad Zhytomyr (Noord-Oekraïne). Hij nam deel aan verschillende zangconcoursen en festivals en won hoge prijzen, zoals de Eerste prijs op het Internationale concours in Londen. Toen de oorlog begon kwam Mykola met zijn moeder en zus naar Nederland. Mykola studeert klassieke zang bij Selma Harkink aan het Conservatorium van Amsterdam.

Angelina Posoven is een 2e jaars student klassieke zang aan het Conservatorium van Amsterdam. De jeugd heeft ze doorgebracht in een klein Oekraïens stadje waar ze naar de muziekschool ging, waar ze piano, klassieke zang en dramalessen volgde en waar ze helemaal verliefd werd op het podium. Daarom ging ze na de middelbare school naar de theaterschool. Terwijl ze gedurende 4 jaar cursussen als actrice volgde, bleef ze haar zangvaardigheden ontwikkelen, omdat muziek altijd haar grootste passie was. Als professionele actrice trad Angelina op op verschillende theaterpodia met verschillende rollen. In 2022 heeft ze besloten dat het tijd was aan muziek voorrang te verlenen en is ze naar Amsterdam gekomen.

Pianiste Mirsa Adami begon haar pianostudie in Tirana, Albanië aan de muziekschool “Jordan Misja” bij Elsa Veizi en Takuina Adami. In 1991 kwam ze naar Nederland en studeerde aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam – waar ze in 2000 met onderscheiding afstudeerde. Sindsdien is ze als pianist en coach verbonden aan de Dutch National Opera Academy (DNOA) en werkt graag met zangers in operarepertoire en liedkunst. 

Van 2000 – 2010 was ze vaste pianiste in de celloklas bij Holland Music Sessions. Ze speelt veel kamermuziek: met het Darius Ensemble een aantal tournees door Nederland en met violisten Cecilia Bernardini, Birthe Blom en Arthur Russanovsky vele concerten in binnen- en buitenland. Met sopranen Martina Prins en Adva Tas ontwikkelt ze programma’s met muziek van Alma Mahler, Poulenc, Zemlinsky, Verdi en anderen.

In 2004 maakte ze haar debuut in de Grote Zaal van het Concertgebouw met het derde pianoconcert van Prokofjev met het VU orkest o.l.v. Daan Admiraal. Ze heeft drie cd’s opgenomen: een solo-cd met muziek van Debussy en Chopin; liederen van Schumann en Mahler met bariton Marco Bakker; “Key Connections” met muziek voor orgel en piano samen met organisten Susanna Veerman en Wim Does. In 2015 kreeg ze van de Franse “Arts – Sciences – lettres” de ‘Médaille d’étain’ voor haar verdienste in het spelen en promoten van de Franse muziek. In 2017 speelde ze in het Pessoa Festival in Brazilië met o.a. Femke IJlstra saxofoon en Rosanne Philippens, viool. In 2018 speelde Mirsa met celliste Katharina Gross in het festival Albania-Austria Cultural Year een programma met composities uit de beide landen. Met celliste Julia Tom nam ze Schumann’s – ‘Fünf Stücke im Volkston’ op voor haar debuutalbum “Origins”. In 2019 speelde ze met opera Armida en regisseur Matt Lynch “ Songs of Mo(u)rning” met de sopraan Adva Tas en leerlingen van de internationale school in Amstelveen. Met het PA’dam kamerkoor voerde ze in het najaar van 2021 het Mozart Requiem uit in een tournee door Nederland, met een nieuw geschreven pianopartij van Gustavo Trujillo. “ Tell me the Truth about Love” is de nieuwste muziektheatervoorstelling waar Mirsa in speelt – in de regie van Gusta Gerritsen – uitgevoerd in Maastricht, Heerlen en Den Haag. Sopraan Maartje Rammeloo en tenor Jan Willem Schaafsma maken een reis door opera, liedkunst, musical en wereldliteratuur op zoek naar het mysterie en de betekenis van liefde. Voor meer informatie over Mirsa, klik hier 

Met het oog op de Oekraïners op de boot in Mook, hebben we Mykola en Mirsa, samen met de Oekraïense sopraan Angelina Posoven  uitgenodigd voor een concert op zondag 21 januari 2024. Dit concert bieden we aan aan de Oekraïners op de boot. Zij mogen op de gastenlijst. Anderen zijn uiteraard meer dan welkom, alleen moeten zij een kaartje à €20 kopen. Wij dragen namelijk alle kosten.

Het programma bevat voorlopig:

Angelina: 
Antonín DvořákSongs my mother told me 
Edvard Grieg Gruss
Kyrylo Stetsenko Evening Song
Victor Kosenko – They were staying silently
                              – Speak to me
                              – I am sad
 
Samen een Oekraïens duet
Moon on the sky
 
Mykola:
Ambroise Thomas Mignon
Pjotr Iljitsj Tchaikovsky Romance
Nikolaj Rimski-Korsakov aria van Likov uit de opera De bruid van de tsaar 
Francesco Paolo TostiMarechiare, Ultima canzone
Drie Oekraïense liederen
1. Wind
2. Sun
3. ……

Mirsa:
Hendrik Andriessen– Serenade (1950)
Tonin Harapi – 5 miniaturen (1972)

18 februari 2024: Shunske Sato (viool) en Shuann Chai (piano)

20230412b shunske sato

Shunske Sato is een violist die bekend staat om zijn onderscheidende en boeiende uitvoeringen op zowel moderne als historische instrumenten. Shunske, woonachtig in Nederland, vervult de dubbele rol van artistiek leider en concertmeester van de Nederlandse Bachvereniging en concertmeester van Concerto Köln. Sinds 2013 is hij docent aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij viool doceert in de context van de historische uitvoeringspraktijk van de barok tot het begin van de 20e eeuw. Hij trad op als solist met Amerikaanse en Europese orkesten zoals de Deutsche Oper Berlin, de Bayerische Radio Philharmonic en het Orchestre Philharmonique de Radio France. Zijn discografie is uitgebreid en bevat vooral werken voor viool solo van Bach, Telemann, Paganini en Eugène Ysaÿe. Shunske, geboren in Tokio, emigreerde op vierjarige leeftijd naar de VS. Hij studeerde aan de Juilliard School in New York, Conservatoire National de Région in Parijs en Hochschule für Musik und Theater in München. Zijn leraren zijn onder meer Chin Kim, Dorothy DeLay, Masao Kawasaki, Gérard Poulet, Eiichi Chijiiwa en Mary Utiger.

Voor meer informatie, klik hier

Om Shunske Sato te horen en zien spelen als voorbeeld klik hier
Foto: Sakai Koki

20230412 shunske Satoo_borggreveShuann Chai is een actieve en boeiende artiest, bekend om haar interpretaties op een breed scala aan historische piano’s en de moderne piano. Ze heeft diploma’s van Oberlin College en het New England Conservatory (VS), terwijl ze het voorrecht heeft om privé te studeren bij pianisten als Norma Fisher, Claus-Christian Schuster en Anton Kuerti. Als soliste en kamermusicus trad ze op in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, De Doelen, het Orlando Festival; Festival La Folle Journée, Suntory Hall (Japan); Bach en Combrailles, de Amerikaanse kerk van Parijs (Frankrijk); Troldsalen (Noorwegen), National Concert Hall (Taipei), St. Cecilia’s Hall (Edinburgh), Jordan Hall (Boston) en de Forbidden City Concert Hall (Beijing), om er maar een paar te noemen. Toekomstige opnameprojecten omvatten een cd m
et liederen van Schönberg en Berg met alt Noa Frenkel en een opname van Brahms’ kamermuziek met violiste Shunske Sato en celliste Hidemi Suzuki. Shuann Chai is onder andere dankbaar voor drie inspirerende muzikale metgezellen: een concertvleugel Steinway getekend door jazzlegendes Herbie Hancock en Ahmad Jamal; een originele Érard-piano (1861) en een originele Rosenberger-fortepiano uit 1820, genereus in permanent bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). Voor meer informatie, klik hier.
Foto: Marco Borggreve

Shunske en Shuann traden eerder op in de kerk van Mook in 2021.

Programma: “Bach to the Future”. 

// J.S. Bach: Partita in E groot voor solo viool BWV1006, met enkele delen door Sergei Rachmaninoff voor piano bewerkt 
I. Prelude (Rachmaninoff)
II. Loure (Bach)
III. Gavotte en Rondeau (Rachmaninoff)
IV. Menuet 1 & 2 (Bach)
V. Bourée (Bach)
VI. Gigue (Rachmaninoff)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


// Bartók: “Ciaconna” uit Sonata voor solo viool

// J.S. Bach: Sonata in E minor for violin and continuo (door Ferdinand David bewerkt) 

// pauze //

// Rimsky-Korsakov: Valse, uit “6 Variaties op B-A-C-H”, Op. 10 

// Poulenc: Valse-Improvisation sur le nom de BACH 

// Schumann: Sonata no. 2 for piano and violin . Op. 121
(Citaties van het koraallied “Gelobet seist du, Jesu Christ” in 2e en 3e delen)
  • Ziemlich langsam – Lebhaft
  • Sehr lebhaft
  • Leise, einfach
  • Bewegt

EXTRA CONCERT: woensdag 28 februari 2024 20.00 uur in Jachtslot Mookerheide: Rik Cornelissen en Jeff Heijne

Landscapes is de titel van hun samenspel

Flamencogitarist Jeff Heijne en accordeonist Rik Cornelissen hebben beiden een onstilbare nieuwsgierigheid naar het ontdekken en samenbrengen van verschillende muziekgenres, in de zoektocht naar hun eigen geluid. Middels zelfgeschreven composities en arrangementen wordt u meegenomen op een reis door flamenco, latin, tango, jazz en klassieke muzieklandschappen. Een van de prachtige eigenschappen van zowel de gitaar als de accordeon, is de leidende en ondersteunende rollen die ze op zich kunnen nemen.Het resultaat is een afwisselend programma vol ritmische, verstillende, intieme, melancholische, krachtige, maar ook kwetsbare muziek. Een uitwisseling tussen twee topmusici met totaal verschillende achtergronden!

Rik Cornelissen (1984) is een innovatieve en veelzijdige Nederlandse accordeonist en actief als componist, arrangeur, bandleider, docent, curator en festivalorganisator en onderzoeker. Met een brede opleiding in en kennis van jazz, latin, tango en klassieke muziek is Rik altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe geluiden en nieuwe ideeën. Hij werkt(e) met diverse bekende musici samen.

Rik studeerde Klassieke Muziek en Argentijnse Tango, Jazz & Pop en Advanced Accordion Performance en Alexander Techniek bij Claudio Jacomucci. Sinds 2013 is Rik als hoofdvakdocent Accordeon Jazz & Pop, band coach en onderzoeksbegeleider verbonden aan het ArtEZ conservatorium in Arnhem. Een van de weinige conservatoria ter wereld waar men Jazz accordeon kan studeren.  Hij heeft diverse cd’s uitgebracht, ook te beluisteren via spotify.

Rik componeert veelal voor de groepen waarin hij zelf werkzaam is, hoewel hij ook werk in opdracht uitvoert. Zijn composities zijn vaak geïnspireerd door zijn reizen en fascinatie voor natuur en het universum en laveren tussen jazz, klassieke muziek, Braziliaanse, Argentijnse en andere stijlen.

Jeff Heijne volgde een unieke bachelor en master op het Conservatorium van Amsterdam met als hoofdvakdocent flamencogitarist Eric Vaarzon Morel en volgde daarnaast cursussen bij alom gerespecteerde flamencogitaristen als Manolo Sanlúcar, José Antonio Rodriguez, Manolo Franco, Paco Serrano en Tomatito. Hij toerde door Spanje met de Pablo Martinez Flamenco Jazz Band, speelde met Mascha van Nieuwkerk op het hoofdpodium van de Uitmarkt, toerde met het Nederlands Blazers Ensemble met ‘Troubadours’ door Nederland en heeft al verschillende optredens in prestigieuze Nederlandse concertzalen als het Concertgebouw, Muziekgebouw Eindhoven, Ahoy en het Bimhuis gegeven. Als  één van de vijf winnaars heeft Jeff de YAA-award 2018 (Young Artsupport Amsterdam) mogen ontvangen; een jaarlijks uitgereikte prijs aan jonge en bijzondere kunstenaars op het gebied van film, muziek, theater en kunst. Met het gewonnen geldbedrag heeft Jeff in eigen beheer zijn tweede CD: ‘Reflejos Del Alma’ gemaakt. Dit album ook wel reflecties van de ziel, is een muzikale reis door de leefwereld van Jeff Heijne, een eigenzinnige gitarist die op zoek is de grenzen tussen flamenco en andere muziekstijlen te vervagen. In zijn zelfgeschreven en gearrangeerde composities vertelt hij over ingrijpende ervaringen die invloed hebben gehad op zijn ontwikkeling als persoon en als gitarist. Gewapend met de gitaar gaat hij de strijd aan met stereotyperingen, bestaande conventies en thema’s als eenzaamheid, liefde en vluchten voor de realiteit.

Jeff speelt dit seizoen vooral in het orkest van De man van La Mancha, wo 7 t/m zo 11 februari in de Stadsschouwburg in Nijmegen. En uiteraard met Rik Cornelissen.

Het was een mooi concert. Het is opgenomen door L1 en wordt vermoedelijk uitgezonden op 31 maart tussen 18.00 en 21.00 uur.